پنیر لاکتیکی چیست؟
۰
پنیر لیقوان

پنیر لاکتیکی چیست؟

پنیر لاکتیکی از پنیرهای سنتی ایران بشمار می رود. دارای بافتی نیمه سخت و اسفنجی است. در طور فرآیند تولید این پنیر، لاکتوز به اسید لاکتیک تبدیل می شود. آنزیمها یا باکتری هایی که می توانند منجر به تولید ماست شوند، توانایی ساخت پنیر را نیز دارند. به پنیری که از ین فرآیند حاصل می گردد پنیر لاکتیکی گفته می شود. دسته عمده ای از باکتر های اسید لاکتیک بویژه لاکتوباسیل ها دارای اثرات مفیدی برای سیستم گوارشی می باشند. به محصولات بدست آمده از این باکتریها پروبیوتیک نیز گفته می شود.

در تولید این پنیر از ماده های افزودنی و چربی گیاهی استفاده نمی شود و برای افرادی که بدنبال یک محصول سالم هستند مناسب است. این پنیر غنی حاوی مقادیر بالای پروتیئن، کلسیم و فسفر بهمراه ویتامین ها آ و املاح معدنی است.

بدلیل حضور باکتری ها در این پنیر، اگر شرایط دمایی مناسب برای آن رعایت نشود امکان بادکردگی بسته بندی پنیر وجود دارد. این بادکردگی به معنای فاسد شدن آن نیست.

فرآیند تولید

در شیر توده های معلقی به نام میسل ها وجود دارند که ناشی از پروتیین های اصلی شیر (کازئین ها) می باشند. این میسل ها دارای بار منفی هستند که سبب می شود همدیگر را دفع نمایند. از آنجاییکه میسل ها آبدوست هستند در شیر بصورت معلق می مانند. هنگامی که در طی تولید پنیر پروبیوتیک دما افزایش یافته و pH شیر کاهش می یابد بار منفی میسل ها خنثی می شود. در این حالت این توده ها بهم می پیوندند و انعقاد صورت می گیرد.

  • برندهای معتبر در بازار

این پنیر با در کارخانه های پیشرفته صنایع لبنی در کشور تولید می شود از آن جمله می توان به شرکت های زیر اشاره نمود:

پنیر روجا کاله 

پنیر لاکتیکی صباح 

پنیر لاکتیکی رامک

برای مشاهده انواع پنیر در سایت نوآوران اینجا کلیک نمایید

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X