درباره انواع کره چه میدانید
۰
انواع کره

انواع کره: تفاوت کره زرد و سفید

کره در اصل نوعی چربی است که از خامهٔ شیر یا دوغ گرفته می‌شود. کره، نوعی چربی ناگداخته (گرم نشده) است. کره‌ای که از خامه تهیه می‌شود، متمایل به رنگ زرد و کره‌ای که از دوغ تهیه می‌شود، متمایل به رنگ سفید است. کره‌ی دوغ، در اغلب نقاط جهان شناخته شده نیست. در صورتی که کره‌ی دوغی که از شیر گاو تهیه شده باشد سفید‌تر است و کره‌ی دوغی که از شیر حیواناتی که شیر پرچرب‌تری دارند تهیه شده‌باشد، (مانند شیر گاومیش، گوسفند و بز) رنگی متمایل به زرد روشن دارد.

کره‌ای که به صورت صنعتی تهیه شده و در اغلب فروشگاه‌ها به صورت بسته‌بندی به فروش می‌رسد، کره‌ی خامه است و از به هم‌زدن مداوم خامه به دست می‌آید. در اثر هم زدن مداوم، لایه‌ی محافظی که روی ذرات چربی معلق در خامه وجود دارد، بریده شده و مولکول‌های چربی موجود در خامه، به صورت ذرات کوچک کره، به هم می‌چسبند. به همین ترتیب، کره‌ی دوغ، از به هم زدن شدید دوغ سرد به دست می‌آید و به همین دلیل نوعی بوی تخمیر مشابه به بوی ماست، طعمی مشابه به طعم ماست چکیده در کره‌ی دوغ قابل تشخیص است. در بسیاری از نقاط ایران و در لبنیاتی‌ها (فروشگاه‌های محصولات لبنی) اغلب، منظور از کره‌ی محلی، کره‌ی دوغ است.

کره از منابع مهم انرژی و ویتامین A است و معمولاً در وعده‌ی صبحانه مصرف می‌شود. و همچنین در زیست‌شناسی در گروه لیپید‌ها قرار می‌گیرد. لیپید همان چربی است که آزاد شدن انرژی آن در بدن بیشتر از سایر مواد به طول می‌انجامد.

کره گیاهی و حیوانی

به طور کلی کره‌ها در دو دسته‌ی حیوانی و گیاهی قرار می‌گیرند. کره‌های حیوانی به صورت جامد و کره‌های گیاهی با عنوان کلی مارگارین و به صورت مایع وجود دارند. مارگارین های جامد نوع هیدروژنه شده و اشباع هستند که خواص مارگارین واقعی را ندارند. بعضی از مواقع از کره به عنوان روغن استفاده می‌شود که چربی غذا کم تر و غذا را خوش طعمتر می‌کند.

اما عنوان کره و معادل‌های خارجی آن جز در ایران، در هیچ کشوری برای مارگارین و چربی‌های گیاهی استفاده نمی‌شود.

منبع: ویکی پدیا

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X