انواع پنیر ایرانی
۰
پنیر لیقوان

در این نوشتار قصد داریم شما را با انواع پنیر ایرانی آشنا کنیم

پنیر لیقوان

پنیر لیقوان معروفترین پنیر ایرانی به شمار می رود. مشهورترین پنیر سنتی آذربایجان است در سراسر جهان به عنوان پنیر سفید آذربایجانی شناخته می‌شود. این پنیر شبه‌نرم بین سه تا دوازده ماه در آب‌نمک نگه داشته می‌شود تا برسد.

این پنیر در روستای لیقوان واقع در دامنه شمالی سهند از توابع شهر تبریز ایران تهیه می‌شود. تخمین زده می‌شود بیش از ۲۰۰ تولید کنندهٔ پنیر و ۶۵۰۰۰ گوسفند که اغلب از نوغ قیزیل هستند در این روستا و روستاهای مجاور وجود داشته باشند. هوای پاک و گونه‌های گیاهی بی همتای منطقه علاوه بر نحوه بهداشتی شیردوشی استفاده شده در این روستا و تحویل شیر تازه به تولیدکنندگان پنیر منجر به تولید شیر و پنیر باکیفیت می‌شود. این نوع پنیر طعمی ترد و شور دارد و دارای سوراخ‌های بخصوصی در اندازه نخود است و از شیر تازه گوسفند تهیه می‌شود. این پنیر معمولاً در صبحانه همراه نان خورده می‌شود.

پنیر لیقوان
پنیر لیقوان

پنیر محلی

این پنیر خیلی شبیه به پنیر هندی می باشد. پنیر محلی از شیر کامل گاو تهیه می شود و در آب نمک نگهداری می شود.

پنیر محلی گاوی
پنیر محلی گاوی

پنیر خیکی

این توع پنیر بیشتر در نواحی شمالی ایران تولید می شود. پنیر خیکی از شیر گوسفند تازه بدست می آید و برای تولید آن نیاز به مدت زمان زیاد نگهداری شیر، در پوست یا همان خیک گوسفند است که تمام منفذ های آن بسته شده است تا پنیرعمل بیاید.  این پنیر بسیار شور است و بعد از آماده شدن در همان خیک نگهداری و به فروش می رسد. البته می تونید این پنیر را در ظرف های شیشه ای یا پلاستیکی نگهداری کنید یا در کیسه های پلاستیکی در فریزر هم نگهداری کنید.

پنیر خیکی
پنیر خیکی

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X